SESIZARE privind controlul constituţionalităţii dispoziţiilor Legii nr. 324 din 23.12.2013 prin care s-a micşorat cota accizului la automobilele de lux

I. Obiectul sesizării.

Conform dispoziţiilor art. 25 alin. (l) lit. g) din Legea cu privire la Curtea Constituţională şi art. art. 38 alin. (l) lit. g), 39 din Codul jurisdicţiei constituţionale, prin prezenta sesizare şi ţinând cont de dispoziţiile art. 135 alin. (1) din Constituţia Republicii Moldova, autorii sesizării solicită respectuos controlul constituţionalităţii unor prevederi din Legea pentru modificarea şi completarea unor acte legislative nr. 324 din 23.12.2013, publicată în Monitorul Oficial nr. 320-321 din 31.12.2013.

Obiectul sesizării îl constituie dispoziţiile Legii în referinţă prin care Parlamentul a micşorat cota accizului la importul mijloacelor de transport, denumite „de lux”, de la „3,50 euro” pentru un „cm3”, la „2,00 euro”, iar formal textul de lege contestat este expus în pct. 65 al Art. IX din Legea nr. 324 din 23.12.2013, prin care Anexa nr. 2 la Titlul IV din Codul fiscal a fost expusă într-o redacţie nouă şi anume în partea ce se referă la poziţia tarifară „870324” şi poziţia tarifară „870333”, precum urmează (extras):

Poziţia tarifară

Denumirea mărfii

Unitatea

de măsură

Cota accizului în funcţie de termenul de exploatare a mijlocului de transport

0–7 ani

8 ani

9 ani

10 ani

8703 Autoturisme şi alte autovehicule, în principal concepute pentru transportul persoanelor (altele decît cele de la poziţia tarifară 8702), inclusiv maşinile de tipul “break” şi maşinile de curse:
Alte vehicule cu motor cu piston alternativ cu aprindere prin scînteie:
870324 Cu capacitatea cilindrică de peste 3000 cm3

cm3

2,00
euro

2,00
euro

2,00
euro

2,00
euro

Alte vehicule (autoturisme) cu motor cu piston, cu aprindere prin compresie (diesel sau semidiesel):
870333 Cu capacitatea cilindrică de peste 2500 cm3

cm3

2,00
euro

2,00
euro

2,00
euro

2,00
euro

 

II. Legislaţia pertinentă

 

2.1. Constituţia Republicii Moldova, adoptată la 29.07.94

Articolul 6

Separaţia şi colaborarea puterilor

În Republica Moldova puterea legislativă, executivă şi judecătorească sunt separate şi colaborează în exercitarea prerogativelor ce le revin, potrivit prevederilor Constituţiei.

Articolul 7

Constituţia, Lege Supremă

Constituţia Republicii Moldova este Legea ei Supremă. Nici o lege şi nici un alt act juridic care contravine prevederilor Constituţiei nu are putere juridică.

Articolul 72

Categorii de legi

(1) Parlamentul adoptă legi constituţionale, legi organice şi legi ordinare. […]

(3) Prin lege organică se reglementează: […]

c) organizarea şi funcţionarea Parlamentului;

c) organizarea şi funcţionarea Guvernului;

p) celelalte domenii pentru care, în Constituţie, se prevede adoptarea de legi organice;

r) alte domenii pentru care Parlamentul consideră necesară adoptarea de legi organice.

Articolul 74

Adoptarea legilor şi a hotărârilor

 (3) Proiectele de lege prezentate de Guvern, precum şi propunerile legislative ale deputaţilor acceptate de acesta sunt examinate de Parlament în modul şi după priorităţile stabilite de Guvern, inclusiv în procedură de urgenţă. Alte propuneri legislative se examinează în modul stabilit.

Articolul 131

Bugetul public naţional

(2) Guvernul elaborează anual proiectul bugetului de stat şi bugetului asigurărilor sociale de stat, pe care le supune, separat, aprobării Parlamentului. În caz de formare a fondului extrabugetar, el se prezintă spre aprobare Parlamentului.

(4) Orice propunere legislativă sau amendament care atrag majorarea sau reducerea veniturilor bugetare sau împrumuturilor, precum şi majorarea sau reducerea cheltuielilor bugetare pot fi adoptate numai după ce sunt acceptate de Guvern.

(6) Nici o cheltuială bugetară nu poate fi aprobată fară stabilirea sursei de finanţare.

 

2.2. Hotărîrea Curţii Constituţionale privind interpretarea prevederilor art.131 alin. (4) din Constituţia Republicii Moldova nr.29 din 22.05.2001 (extras dispozitiv):

“Pentru motivele arătate, în temeiul art. 135 alin. (1) lit. b), art. 140 din Constituţie, art. 26 din Legea cu privire la Curtea Constituţională,

H O T Ă R Ă Ş T E:

1. Potrivit sensului art. 131 alin. (4) din Constituţia Republicii Moldova:

a) prin orice amendament, care atrage majorarea sau reducerea veniturilor bugetare sau împrumuturilor, precum şi majorarea sau reducerea cheltuielilor bugetare, e necesar a înţelege orice modificare a oricărei legi, care atrage majorarea sau reducerea veniturilor bugetare sau împrumuturilor, precum şi majorarea sau reducerea cheltuielilor bugetare, prevăzute de legea anuală a bugetului;

b) orice modificare, care atrage majorarea sau reducerea veniturilor bugetare sau împrumuturilor, precum şi majorarea sau reducerea cheltuielilor bugetare, poate fi adoptată numai după ce este acceptată de Guvern.”

 

2.3. Regulamentului Parlamentului, adoptat prin Legea nr. 797 din 02.04.96

Articolul 54. Avizarea proiectelor de acte legislative şi a propunerilor legislative de către Direcţia juridică a Secretariatului Parlamentului

Proiectul de act legislativ şi propunerea legislativă se transmit spre avizare complexă Direcţiei juridice a Secretariatului Parlamentului, care, în termen de cel mult 30 de zile lucrătoare, va prezenta comisiei permanente sesizate în fond şi Direcţiei documentare parlamentară a Secretariatului Parlamentului avizul referitor la concordanţa proiectului sau propunerii legislative:

a) cu prevederile Constituţiei;

b) cu tratatele internaţionale la care Republica Moldova este parte;

c) cu cerinţele de procedură şi de tehnică legislativă prevăzute de prezentul regulament, de Legea privind actele legislative şi de alte acte legislative.

Articolul 58. Avizarea de către Guvern a proiectelor de acte legislative şi a propunerilor legislative

(1) Proiectele de acte legislative şi propunerile legislative înaintate de Preşedintele Republicii Moldova, de deputaţi sau de Adunarea Populară a unităţii teritoriale autonome Găgăuzia se remit Guvernului spre avizare. Neprezentarea avizului în termen de cel mult 30 de zile sau într-un termen mai restrâns, stabilit de Preşedintele Parlamentului, nu împiedică examinarea proiectului de către Parlament, daca legea nu prevede altfel.

(2) Avizul Guvernului este obligatoriu, conform prevederilor art.131 din Constituţie, la proiectele de acte legislative şi la propunerile legislative sau la amendamentele care atrag majorarea sau reducerea veniturilor bugetare sau a împrumuturilor, precum şi majorarea sau reducerea cheltuielilor bugetare.

 

III. Circumstanţele de fapt şi argumentele de drept.

Întru examinarea completă, multe-aspectuală a circumstanţelor de fapt şi de drept, considerăm oportun a expune succint şi în ordine cronologică argumentele pertinente şi utile speţei, ce vor proba cu certitudine neconstituţionalitatea dispoziţiilor legale contestate.

Astfel, mărfurile supuse accizelor şi cota acestora sunt stabilite printr-o singură anexă la Titlul IV al Codului fiscal.

Conform pct. 49 al art. XIII din Legea pentru modificarea şi completarea unor acte legislative nr. 108 din 17.12.2009, cota accizului la mijloacelor de transport de lux, a fost majorată de două ori, respectiv de la “1,75” la “3,50”.

Prin Legea pentru modificarea şi completarea unor acte legislative nr. 178 din 11.07.2012 şi anume pct. 38 al Art. X, Titlul IV al Codului fiscal a fost completat cu anexa nr. 2 cu următorul cuprins:

Cota accizului pentru mijloacele de transport

 

Poziţia tarifară

Denumirea mărfii

Unitatea
de măsură

Cota accizului în funcţie de termenul de exploatare a mijlocului de transport

0–7 ani

8 ani

9 ani

10 ani

8703 Autoturisme şi alte autovehicule, în principal concepute pentru transportul persoanelor (altele decît cele de la poziţia tarifară 8702), inclusiv maşinile de tipul “break” şi maşinile de curse:
– Alte vehicule cu motor cu piston alternativ cu aprindere prin scînteie:
870321 – – Cu capacitatea cilindrică de maximum 1000 cm3

cm3

0,38
euro

0,40
euro

0,42
euro

0,44
euro

870322 – – Cu capacitatea cilindrică de peste 1000 cm3, dar de maximum 1500 cm3

cm3

0,50
euro

0,53
euro

0,55
euro

0,58
euro

870323 – – Cu capacitatea cilindrică de peste 1500 cm3, dar de maximum 2000 cm3

cm3

0,77
euro

0,81
euro

0,85
euro

0,89
euro

– – Cu capacitatea cilindrică de peste 2000 cm3, dar de maximum 3000 cm3

cm3

1,27
euro

1,33
euro

1,40
euro

1,46
euro

870324 – – Cu capacitatea cilindrică de peste 3000 cm3

cm3

3,50
euro

3,50
euro

3,50
euro

3,50
euro

– Alte vehicule (autoturisme) cu motor cu piston, cu aprindere prin compresie (diesel sau semidiesel):
870331 Cu capacitatea cilindrică de maximum 1500 cm3

cm3

0,50
euro

0,53
euro

0,55
euro

0,58
euro

870332 – – Cu capacitatea cilindrică de peste 1500 cm3, dar de maximum 2500 cm3

cm3

1,27
euro

1,33
euro

1,40
euro

1,46
euro

870333 – – Cu capacitatea cilindrică de peste 2500 cm3

cm3

3,50
euro

3,50
euro

3,50
euro

3,50
euro

Precum rezultă din conţinutul anexei, cota accizului la automobilele de lux a rămas acelaşi şi anume „3,50 euro” pentru un “cm3”.

La 03.12.2013 în Cancelaria Secretariatului Parlamentului Republicii Moldova a fost înregistrat proiectul de lege pentru modificarea şi completarea unor acte legislative, înaintat cu titlu de iniţiativă de Guvernul Republicii Moldova, fiindu-i atribuit nr. 491 şi fiind anexat (inclusiv) Raportul de expertiză asupra nivelului coruptibilităţii nr. 06/3898 din 05.11.2013, întocmit de Centrul Naţional Anticorupţie.

În redacţia iniţială a proiectului, generic denumit ca „[…] propuneri care rezultă din politica bugetar fiscală şi vamală pe anul 2014 […]” şi conform Notei informative la proiect, Guvernul a propus majorarea tuturor accizelor, motivând sumar prin faptul că (cităm): „La capitolul accize se prevede majorarea cotelor accizelor stabilite în sume fixe, prin ajustarea acestora la rata inflaţiei prognozată pentru anul 2014. Măsura în cauză are drept scop neadmiterea afectării veniturilor fiscale prin deprecierea banilor în timp urmare fenomenului inflaţionist (costul acestei măsuri va constitui + 46,7 mil. lei).

La capitolul majorarea accizelor la mijloacele de transport, Guvernul a propus expunerea în redacţie nouă a Anexei nr. 2 la titlul IV din Codul fiscal şi anume:

Poziţia tarifară

Denumirea mărfii

Unitatea
de măsură

Cota accizului în funcţie de termenul de exploatare a mijlocului de transport

0–7 ani

8 ani

9 ani

10 ani

8703 Autoturisme şi alte autovehicule, în principal concepute pentru transportul persoanelor (altele decît cele de la poziţia tarifară 8702), inclusiv maşinile de tipul “break” şi maşinile de curse:
– Alte vehicule cu motor cu piston alternativ cu aprindere prin scînteie:
870321 – – Cu capacitatea cilindrică de maximum 1000 cm3

cm3

0,40
euro

0,42
euro

0,44
euro

0,46
euro

870322 – – Cu capacitatea cilindrică de peste 1000 cm3, dar de maximum 1500 cm3

cm3

0,52
euro

0,55
euro

0,57
euro

0,60
euro

870323 – – Cu capacitatea cilindrică de peste 1500 cm3, dar de maximum 2000 cm3

cm3

0,80
euro

0,84
euro

0,89
euro

0,93
euro

– – Cu capacitatea cilindrică de peste 2000 cm3, dar de maximum 3000 cm3

cm3

1,32
euro

1,39
euro

1,46
euro

1,52
euro

870324 – – Cu capacitatea cilindrică de peste 3000 cm3

cm3

3,50
euro

3,50
euro

3,50
euro

3,50
euro

– Alte vehicule (autoturisme) cu motor cu piston, cu aprindere prin compresie (diesel sau semidiesel):
870331 – – Cu capacitatea cilindrică de maximum 1500 cm3

cm3

0,52
euro

0,55
euro

0,57
euro

0,60
euro

870332 – – Cu capacitatea cilindrică de peste 1500 cm3, dar de maximum 2500 cm3

cm3

1,32
euro

1,39
euro

1,46
euro

1,52
euro

870333 – – Cu capacitatea cilindrică de peste 2500 cm3

cm3

3,50
euro

3,50
euro

3,50
euro

3,50
euro

Din conţinutul tabelului rezultă că Guvernul a propus majorarea numai a accizelor la mijloacele de transport cu capacitatea cilindrică mică şi medie, menţinând aceiaşi cotă a accizului la mijloacele de transport cu capacitatea mai mare, conform poziţiilor tarifare respective, iar propunerea dată este axată pe prognoza unor venituri suplimentare, precum este indicat pentru „neadmiterea afectării veniturilor fiscale prin deprecierea banilor în timp, urmare a fenomenului inflaţionist”.

Ulterior proiectul a fost avizat de Comisiile permanente ale Parlamentului, Direcţia Juridică a Secretariatului Parlamentului, fiind înaintate şi anumite amendamente din partea unor deputaţi, precum şi propuse anumite modificări sau completări, dar care nu au tangenţă cu obiectul sesizării.

La 17.12.2013, Comisia economie, buget şi finanţe a întocmit Raportul la proiectul de Lege menţionat, în aceiaşi zi acesta fiind adoptat în primă lectură, iar Anexa nr. 2 la titlul IV din Codul fiscal a fost adoptată în următoarea redacţie:

Poziţia tarifară

Denumirea mărfii

Unitatea
de măsură

Cota accizului în funcţie de termenul de exploatare a mijlocului de transport

0–7 ani

8 ani

9 ani

10 ani

8703 Autoturisme şi alte autovehicule, în principal concepute pentru transportul persoanelor (altele decît cele de la poziţia tarifară 8702), inclusiv maşinile de tipul “break” şi maşinile de curse:
– Alte vehicule cu motor cu piston alternativ cu aprindere prin scînteie:
870321 – – Cu capacitatea cilindrică de maximum 1000 cm3

cm3

0,40
euro

0,42
euro

0,44
euro

0,46
euro

870322 – – Cu capacitatea cilindrică de peste 1000 cm3, dar de maximum 1500 cm3

cm3

0,52
euro

0,55
euro

0,57
euro

0,60
euro

870323 – – Cu capacitatea cilindrică de peste 1500 cm3, dar de maximum 2000 cm3

cm3

0,80
euro

0,84
euro

0,89
euro

0,93
euro

– – Cu capacitatea cilindrică de peste 2000 cm3, dar de maximum 3000 cm3

cm3

1,32
euro

1,39
euro

1,46
euro

1,52
euro

870324 – – Cu capacitatea cilindrică de peste 3000 cm3

cm3

2,00
euro

2,00
euro

2,00
euro

2,00
euro

– Alte vehicule (autoturisme) cu motor cu piston, cu aprindere prin compresie (diesel sau semidiesel):
870331 – – Cu capacitatea cilindrică de maximum 1500 cm3

cm3

0,52
euro

0,55
euro

0,57
euro

0,60
euro

870332 – – Cu capacitatea cilindrică de peste 1500 cm3, dar de maximum 2500 cm3

cm3

1,32
euro

1,39
euro

1,46
euro

1,52
euro

870333 – – Cu capacitatea cilindrică de peste 2500 cm3

cm3

2,00
euro

2,00
euro

2,00
euro

2,00
euro

La obiectul sesizării menţionăm că nu cunoaştem contextul integral, dar din Raportul specificat al Comisiei economie, buget şi finanţe asupra proiectului de lege pentru examinarea acestuia în lectura a II-a, în Sinteza rezultatelor examinării amendamentelor, propunerilor şi obiecţiilor la proiectul de lege (pag.47 şi 48) rezultă că autor al proiectului este Comisia economie, buget și finanțe (!).

Implicit, Comisia ar fi propus un amendament, iar Parlamentul a votat anexa într-o redacţie nouă prin care cota accizului la importul mijloacelor de transport cu motor cu piston alternativ de aprindere prin scânteie, cu capacitatea cilindrică de peste 3000 cm3 şi a mijloacelor de transport cu motor cu piston de aprindere prin compresie (diesel sau semi-diesel) cu capacitatea cilindrică de peste 2500 cm3, a fost micşorat de la „3,50 euro” pentru un „cm3”, la „2,00 euro”.

În cronologia celor expuse, în opinia autorilor sesizării acest proiect este neconstituţional întrucât a fost adoptat cu încălcarea flagrantă a dispoziţiilor legale ce vizează înaintarea unui proiect (amendament) de Lege, prevăzute în Regulamentul Parlamentului, adoptat prin Legea nr. 797 din 02.04.96 şi Legea privind actele legislative nr. 780 din 27.12.2001, în lipsa avizului pozitiv al Guvernului, a avizelor Comisiilor permanente a Parlamentului şi a Direcţiei juridice a Secretariatului Parlamentului.

La caz, prin Legea în partea contestată, se reduc veniturile bugetare ca rezultat al micşorării unilaterale a cotei accizului, contrar dispoziţiilor art. 131 alin. (4) din Constituţie ce stipulează că orice propunere legislativă sau amendament care atrag majorarea sau reducerea veniturilor bugetare sau împrumuturilor, precum şi majorarea sau reducerea cheltuielilor bugetare pot fi adoptate numai după ce sunt acceptate de Guvern.

Conform Hotărârii Curţii Constituţionale nr. 29 din 22.05.2001, dispoziţiile art. 131 alin. (4) din Constituţie, urmăresc asigurarea reală a executării bugetului de stat şi a bugetului asigurărilor sociale de stat reprezentate sub formă de venituri şi cheltuieli. Condiţia cuprinsă în norma constituţională, care prevede că propunerea legislativă sau amendamentul care atrage majorarea sau reducerea veniturilor sau cheltuielilor bugetare pot fi adoptate numai după ce Guvernul le acceptă, are drept scop menţinerea echilibrului bugetar, iar condiţia imperativă privind controlul apriori al autorităţii executive asupra procesului bugetar este determinată de dreptul şi obligaţiunea Guvernului de a asigura realizarea politicii interne şi externe a statului, expusă în programul său de activitate, acceptat de Parlament.

De asemenea, în Hotărârea menţionată este specificat că raţiunea de stat determină în general competenţa Guvernului şi în special atribuţiile sale în domeniul finanţelor, creditelor, impozitelor, preţurilor şi circulaţiei monetare.

Dreptul Guvernului de a accepta (sau de a nu accepta) majorarea sau reducerea veniturilor, cheltuielilor bugetare printr-o propunere legislativă sau amendament, drept care rezultă expres din norma supusă interpretării, este condiţionat de dispoziţiile constituţionale privind sistemul finanţelor publice naţionale, formarea, administrarea, utilizarea şi controlul cărora, în temeiul art. 130 alin. (1) din Constituţie, sunt reglementate prin lege.

Oportunitatea statuării constituţionale a normelor prevăzute la art. 131 alin. (4) şi (6) are drept scop evitarea deficitelor bugetare, care pot periclita sistemul financiar-bugetar al statului şi a unităţilor administrativ teritoriale, fiind prestabilit un echilibru bugetar între sursele de venituri şi cele de cheltuială bugetară.

În fond, indiferent de argumentele ce vor fi invocate de către reprezentanţii Guvernului şi ai Parlamentului la examinarea sesizării în fond, ţinem să precizăm că astfel de reglementări reprezintă o lovitură dură în principiul echităţii sociale, deoarece, în final, Parlamentul a decis majorarea impozitelor pentru păturile sociale cu venituri modeste, implicit capacităţi de plată mai mici.

Astfel, este bine cunoscut că mijloacele de transport, concepute pentru transportul persoanelor, cu capacitatea cilindrică mai mică, au un consum mai redus de combustibil, implicit sunt destinate pentru persoanele cu un venit mai mic.

În formulă vice-versa, mijloacele de transport cu capacitatea cilindrică mai mare, au un consum majorat de combustibil ce rezultă din puterea mai mare a motorului, în fond, fiind un fel de „capriciu” ce nu poate să şi-l satisfacă persoanele cu venituri modeste, din care motiv sunt catalogate ca „automobile de lux”.

În concluzie, rezultă că povara fiscală urmează a fi mărită anume în detrimentul şi din contul persoanelor cu venituri modeste, dar nu din contul celor ce au venituri mai mari și îşi permit a procura „automobile de lux”, opţiune ce în opinia autorilor sesizării este o faptă atât ilegală cat şi lipsită de bun simţ, motiv ce a servit temei suplimentar pentru înaintarea prezentei sesizări.

În situaţia în care Curtea Constituţională va considera întemeiată sesizarea înaintată, urmează să se aplice normele anterioare declarării neconstituţionalităţii, reieşind din Hotărârea Curţii Constituţionale privind interpretarea articolului 140 din Constituţie nr. 33 din 10.10.2013, iar acest fapt va fi conform prognozelor politicii bugetar fiscal pentru anul 2014, întrucât Guvernul nu a solicitat majorarea sau reducerea accizelor la respectivele mijloace de transport, implicit vor fi aplicate cotele existente până la data adoptării normelor contestate.

Reieşind din faptul că Parlamentul în nenumărate rânduri a ignorat dispoziţiile Constituţionale invocate, a adoptat ilegal anumite amendamente la acte legislative fără ca acestea să fie avizate pozitiv de Guvern, circumstanţe ce au ca efect un dezechilibru bugetar, situaţie constatată şi de Fondul Monetar Internaţional, iar astfel de acţiuni, în esenţă, afectează securitatea economică şi financiară a statului, conform art. 71 alin. (1) şi alin. (2) pct. 1) lit. g) din Codul jurisdicţiei constituţionale, solicităm Curţii Constituţionale suspendarea, până la soluţionarea în fond a cauzei, a acţiunii dispoziţiilor legii contestate.

 

IV. Solicitarea autorilor sesizării.

În contextul celor expuse şi în temeiul normelor invocate, ţinând cont că circumstanţele de fapt şi de drept expuse, solicităm respectuos Înaltei Curţi de Jurisdicţie Constituţională:

  1. Primirea spre examinare şi declararea admisibilă a prezentei sesizări;
  2. Suspendarea, până la soluţionarea în fond a cauzei, a acţiunii dispoziţiilor legale prin care s-a micşorat cota accizului de la „3,50 euro” la „2,00 euro” pentru un „cm3” la mijloacele de transport de la poziţia tarifară „870324” şi poziţia tarifară „870333” indicate în Anexa nr. 2 la Titlul IV din Codul fiscal, expusă într-o redacţie nouă conform pct. 65 al Art. IX din Legea nr. 324 din 23.12.2013, pusă în aplicare începând cu 01.01.2014;
  3. Fixarea examinării sesizării într-un termen cât mai restrâns posibil;
  4. Exercitarea controlului constituţionalităţii şi declararea neconstituţională a dispoziţiilor legale prin care s-a micşorat cota accizului de la „3,50 euro” la „2,00 euro” pentru un „cm3” la mijloacele de transport de la poziţia tarifară „870324” şi poziţia tarifară „870333” indicate în Anexa nr. 2 la Titlul IV din Codul fiscal, expusă într-o redacţie nouă conform pct. 65 al Art. IX din Legea pentru modificarea şi completarea unor acte legislative nr. 324 din 23.12.2013, publicată în Monitorul Oficial nr. 320-321 din 31.12.2013 şi pusă în aplicare începând cu 01.01.2014.

Autori ai sesizării: Mihai GHIMPU, Valeriu MUNTEANU, Gheorghe BREGA

 

Tags:

Un comentariu

  1. WordPress › Error

    There has been a critical error on this website.

    Learn more about troubleshooting WordPress.