Falsa identitate sau al şaselea turn al Cetăţii Soroca

Fiecare cetăţean al Republicii Moldova deţine un buletin de identitate, însă puţini sunt cei care au privit sau chiar au studiat cu multă atenţie acest important document.

Din cauza banalizării, nu vom observa imaginea distorsionată a Cetăţii Soroca de pe versoul buletinului de identitate, nu vom observa că cetatea mai are încă un turn, unul fals, inexistent. Or, concetăţenii noştri mai în vârstă, nu vor remarca nicio greşeală, deoarece până în anul 2000, imaginea Cetăţii Soroca, de pe buletinele de identitate era una autentică, absurda denaturare făcându-şi loc începând cu acel an.

Odată cu implementarea sistemului naţional de paşapoarte în 1995, autorităţile RM au utilizat ilegal (fără a plăti drepturile de autor), imaginea realizată de artistul plastic Pavel Bălan, iar când acesta s-a adresat instanţelor judecătoreşti pentru restabilirea drepturilor sale, Departamentul evidenţă şi documentare a populaţiei (devenit, ulterior, Î.S. CRIS „Registru” subordonată Ministerului Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor) pur şi simplu a modificat imaginea. Trebuie să spunem că Pavel Bălan a obţinut recunoaşterea drepturilor sale doar la Curtea Europeană a Drepturilor Omului, instanţele naţionale considerând pretenţiile sale neîntemeiate.

Cazul imaginii de pe versoul buletinului de identitate ar fi fost închis, dacă funcţionarii responsabili de proces, ar fi ales să reproducă opera unui alt artist, sau ar fi comandat o altă lucrare.

Spre regret, însă, responsabilul de atunci, Vladimir Molojen, neştiutor al limbii române, unul dintre veșnicii conducători (nacialnici)  ai guvernelor Tarlev şi Greceanîi, a considerat că poate fi nu doar un bun comunist sau şahist, ci şi un pictor, cu lucrări multiplicate în milioane de exemplare, astfel, cel mai probabil la indicaţia acestuia, Cetăţii Soroca de pe buletinele de identitate, i-a fost ataşat încă un turn, inexistent.

Imaginea de pe buletine, așa cum au denaturat-o comuniștii, nu poate fi observată sub nici un unghi, deoarece cele cinci turnuri ale cetăţii (patru turnuri circulare și unul de acces de plan rectangular) formează un plan circular.

Poate tovarăşul Vladimir Molojen, adjunctul generalului Voronin la Ministerului de Interne, a considerat că cetatea întemeiată de Ştefan cel Mare şi reconstruită de Petru Rareş trebuie modernizată, fiindu-i insuficiente cele 5 turnuri gândite de arhitecţii medievali, sau poate trucarea imaginii monumentului (unul din puţinele rămase pe teritoriul Republicii Moldova), cu o valoare incomensurabilă pentru românii basarabeni, reprezintă un element inseparabil al politicii de deznaţionalizare și falsificare a adevărului istoric, promovată intens de comuniştii ieri și de azi?

Cetatea Soroca face parte din patrimoniul istoric al Republicii Moldova, beneficiind de protecţie din partea statului, însă până în acest moment nicio instituţie responsabilă nu a întreprins nimic pentru a remedia această injustiţie, în adresa unuia dintre cele mai valoroase simboluri ale istoriei noastre.

Am înaintat dlui Pavel Filip, Ministru al Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor, un demers, în care am solicitat explicaţii referitoare la temeiul legal şi motivele denaturării imaginii Cetăţii Soroca, de pe buletinele de identitate, prezente în buzunarul fiecărui cetăţean.

Sper că în urma acestei sesizări, improvizaţiile „artistice” să fie înlăturate, iar cetăţenilor R. Moldova să le fie eliberate în continuare buletine de identitate cu imagini autentice.

De asemenea, am expediat un demers şi în adresa Ministrului Culturii prin care am solicitat explicaţii referitoare la denaturarea reprezentării Cetăţii Soroca şi am cerut intervenţia responsabililor pentru înlăturarea acestei erori.

 

11 comentarii

  1. WordPress › Error

    There has been a critical error on this website.

    Learn more about troubleshooting WordPress.