In seara zilei de ieri a părut în spațiul on-line, apoi în presă o informație generată de dl Vasile Costiuc, despre tăieri de pădure în Rezervația Științifică „Plaiul Fagului”.
În calitatea mea de fost ministru al Mediului am fost solicitat de mai multe instituții de presă să comentez din punct de vedere legal situația. Astfel, vreau să fac următoarele precizări:
Conform Legii nr. 1538 din 25-02-1998 privind fondul ariilor naturale protejate de stat, Anexa nr. 1, în Republica Moldova avem 5 rezervații științifice, ce au ca obiectiv prioritar protecția mediului, efectuarea de cercetări științifice, educarea şi instruirea ecologică a populației:
- Codru 5177 ha Raionul Străşeni, satul Lozova
- Iagorlâc 836 ha Raionul Dubăsari, satul Goian
- Prutul de Jos 1691 ha Raionul Vulcăneşti, Slobozia Mare
- Plaiul Fagului 5642 ha Raionul Ungheni, satul Rădenii Vechi
- Pădurea Domnească 6032 ha Raioanele Glodeni şi Făleşti
Conform art. 27 din legea sus-numită, în rezervația științifică se creează zonă cu protecție integrală unde se efectuează numai cercetări științifice, astfel, la Plaiul Fagului, pe aproximativ 790 ha este instituită zonă de protecție integrală, unde nu pot fi realizate nici un fel de intervenții antropice, nu poate fi folosit ferestrăul mecanic (drujba), sub nici o formă. Copacii uscați și rupți sunt lăsați la pământ.
Dacă tăierile au fost realizate în acea zonă, atunci există răspundere penală, pentru mai mulți responsabili din cadrul Rezervației. Se verifică foarte simplu acest lucru.
Conform art. 25 al aceleiași legi – în rezervaţia ştiinţifică, excepție făcând zonele cu protecţie integrală, sunt permise, printre altele următoarele activități/lucrări:
- lucrările de regenerare şi reconstrucţie ecologică;
- efectuarea măsurilor de profilaxie veterinară şi sanitară;
- tăierile de igienă, de îngrijire şi de regenerare a pădurilor;
- alte activităţi ce nu contravin sarcinilor rezervaţiei, aprobate de consiliul ei ştiinţific şi coordonate cu autoritatea centrală pentru mediu.
În aceste condiții, poate fi verificat foarte ușor de către inspectorii de mediu, care au calificarea necesară în acest sens, unde au fost realizate lucrările de tăiere, cine le-a realizat, în baza căror autorizații și care a fost trasabilitatea lemnului.
Emoțiile inflamate ale responsabililor surprinși în toiul nopții în proces de transportare a lemnului, pot trăda anumite activități cu o transparență redusă și cu o acoperire legală îndoielnică, dar, păstrând prezumția de nevinovăție responsabilii din domeniul mediului, trebuie să răspundă în maxim 24 ore (timp suficient) la întrebările legitime pe care le-au pus oamenii:
— tăierile au fost realizate în zona cu protecție integrală sau în zona în care sunt permise tăieri de reconstrucție, igienă, îngrijire și regenerare a pădurii?
— prezența autorizațiilor de mediu pentru aceste tăieri?
— înregistrarea legală a masei lemnoase recoltate?
— scoaterea legală/vânzarea masei lemnoase din pădure?
— verificarea masei lemnoase efectiv recoltată cu cea declarată?
În situația în care, în timp util (24-48 ore), nu vor apărea răspunsuri (ce nu lasă loc de interpretări) la aceste întrebări și poate la altele, bănuiala rezonabilă că au avut loc ilegalități, ce se încearcă a fi mușamalizate se vor întări.