Luare de cuvânt privind modificarea Codului electoral

În perioada ultimilor 8 ani de guvernare a partidului comuniştilor, Codul Electoral a fost modificat de 15 ori. În toate aceste cazuri modificările au fost operate practic pe ascuns, fără dezbateri publice semnificative, doar după bunul plac al guvernanţilor şi având la bază interesele lor politice.

Dacă e să facem o analiză a acestor modificări vom observa că unele articole (53, 54, 58, 62) au fost modificate de mai multe ori de aceiaşi guvernare, mai mult chiar, în unele cazuri de aceiaşi legislatură, ceea ce demonstrează cu prisosinţă, caracterul pur politic al acestor modificări.

Mai mult, unele modificări operate la Codul Electoral, au fost declarate neconstituţionale prin Hotărîrea Curţii Constituţionale nr.13, din 14 martie 2002. Nu trebuie să uităm, că aceste modificări au fost operate în ajunul alegerilor locale din 2003, şi doar datorită Curţii Constituţionale a fost oprit abuzul iniţiat de guvernarea comunistă.

În repetate rânduri (anii, 2003, 2005, 2007) Comisia de la Veneţia a criticat regimul de la Chişinău, prvind carenţele din Codul Electoral, cu toate acestea unele propuneri constante ale acestei Comisii aşa şi nu au fost adoptate (a se vedea în special acordarea dreptului de vot unor categorii speciale de alegători – deţinuţi, militari, studenţi, posibilitatea de a fi ales – persoanelor cu dublă cetăţenie, micşorarea pragului electoralcrearea unui sistem unic şi respectiv operator unic al listelor electorale).

Să nu uităm de interdicţia creării blocurilor electorale care a fost foarte dur criticată de Comisia de la Veneţia.

Propunerile Alianţei pentru Integrare Europeană de modificare a Codului Electoral, vin într-un nou context care deosebeşte esenţial modalitatea de abordare a problemei privind modificarea Codului Electoral.

Astfel, propunerile de modificare au fost elaborate de o comisie parlamentară specială la care au avut posibilitatea să participe toate grupurile parlamentare reprezentate în Parlament. Activitatea Comisiei a început de la studierea tuturor obiecţiilor pe care le-au înaintat actorii relevanţi în urma alegerilor parlamentare din aprilie şi iulie 2009, fiind luate în calcul şi rapoartele de monitorizare a campaniilor electorale precedente.

Propunerile Comisiei au fost remise spre analiză tuturor actorilor importanţi şi relevanţi din societate şi organismelor internaţionale: Comisiei Electorale Centrale, Comisiei de la Veneţia, OSCE-ODIHR, partidelor politice extraparlamentare, societăţii civile şi în special organizaţiilor neguvernamentale de profil.

Propunerile Comisiei au fost subiecte ale unor mese rotunde şi dezbateri publice la care au participat subiecţi interesaţi şi care au avut posibilitatea de a formula propriile propuneri şi recomandări.

La etapa de astăzi, a dezbaterii proiectului de lege în prima lectură, au fost acumulate deja multiple reacţii de la actorii interesaţi, care bineînţeles au fost examinate de membrii Comisiei speciale şi care au dat răspunsuri clare privind acceptarea sau respingerea propunerilor.

În acest fel, se poate afirma că aceste propuneri la Codul Electoral au fost pe larg analizate şi discutate în societate şi sunt îndreptate doar spre îmbunătăţirea sistemului electoral şi asigurarea exercitării libere a dreptului de vot a tuturor alegătorilor din republică şi cei aflaţi peste hotarele ei, demonstrând odată în plus că Alianţa pentru Integrare Europeană îşi doreşte cu adevărat stabilirea unor reguli electorale corecte, iar modificările făcute astăzi vor servi cu siguranţă Republica Moldova o perioadă foarte îndelungată de timp.

În acest condiţii, fracţiunea Partidului Liberal, susţine adoptarea în primă lectură a modificărilor la Codul Electoral.

31 martie 2011

Scrie un comentariu: