LEGE pentru modificarea şi completarea art. 15 din Legea cu privire la publicitate nr. 1227-XIII din 27 iunie 1997 şi a Codului contravenţional al Republicii Moldova nr. 218-XVI din 24 octombrie 2008

proiect

 PARLAMENTUL REPUBLICII MOLDOVA

LEGE

pentru modificarea  şi completarea art. 15 din Legea cu privire la publicitate nr. 1227-XIII din 27 iunie 1997 şi a Codului contravenţional al Republicii Moldova nr. 218-XVI din 24 octombrie 2008

 

Articolul I – Articolul 15 din Legea cu privire la publicitate nr. 1227-XIII din 27 iunie 1997, cu modificările ulterioare, se completează după aliniatul (1) cu un nou aliniat, (11) cu următorul cuprins:

„Se interzice difuzarea publicităţii în cinematografe înainte şi după demonstrarea filmului.”

Articolul II – Codul contravenţional al Republicii Moldova nr. 218-XVI din 24 octombrie 2008 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2009, nr. 3–6, art. 15), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:

1. Articolul 364 se completează cu un nou aliniat (7), cu următorul cuprins:

 „(7) Difuzarea publicităţii în cinematografe înainte şi după demonstrarea filmului se sancţionează cu amendă de la 50 la 300 de unităţi convenţionale”

 2. La articolul 408 alineatul (1), după textul „344-348” se introduce textul

„ , 364 alin. (7)”.

 

 PREŞEDINTELE PARLAMENTULUI

      NOTĂ INFORMATIVĂ

la proiectul de lege pentru modificarea şi completarea

art. 15 din Legea cu privire la publicitate nr. 1227-XIII din 27 iunie 1997

şi a Codului contravenţional al Republicii

Moldova nr. 218-XVI din 24 octombrie 2008

 

Publicitatea (reclama) este informaţia publică despre persoane, mărfuri (lucrări, servicii), idei sau iniţiative (informaţie publicitară, material publicitar) menită să suscite şi să susţină interesul public faţă de acestea, să contribuie la comercializarea lor şi să ridice prestigiul producătorului.

Publicitatea se regăseşte pretutindeni în viaţa cotidiană — la radio/TV, în ziare şi reviste, cinematografe, internet etc., fiind imposibilă de evitat. În scopul aducerii la cunoştinţa publicului a informaţiilor referitoare la bunurile şi serviciile disponibile, vânzătorul, producătorul purcede la o multitudine de tertipuri pentru a trezi interesul consumatorilor, unele dintre acestea fiind influenţarea vizitatorilor cinematografelor, atunci când persoana se află într-o atmosferă relaxată şi nu se poate opune acesteia.

De asemenea, publicitatea joacă un rol foarte important în stimularea financiară a unui agent economic, precum şi  notorietate.

Publicitatea în sălile din cinema include reclame difuzate înainte de rularea filmului, iar spectatorii devin forţat consumatori de publicitate, deşi nu există argumente pentru indispensabilitatea reclamelor în sălile de cinematograf.

Cinematograful reprezintă un mediu perfect pentru difuzarea reclamei pe ecranele sălilor de cinema, permiţând anumitor agenţi economici să-şi promoveze categoriile sale de produse, precum mărci de bere, produse alimentare, servicii de taxi etc.

Totodată, spectatorii care au achitat costul biletului pentru vizionarea peliculei cinematografice au plătit pentru prestarea unor servicii de calitate, care, în nici un caz, nu includ vizionarea pentru o perioadă îndelungată a unei serii de reclame, luând în consideraţie că preţurile biletelor stabilite de către cinematografe descurjează unii potenţiali clienţi. Este firesc că acolo unde sunt mulţi spectatori inevitabil apar şi multitudinea de reclame, şi iarăşi, pentru unii din iubitorii de film acesta este un motiv de refuz de a vizita cinematografele.

Sperăm prin implementarea acestui proiect de lege, să se asigure protecţia drepturilor consumatorilor, prin excluderea expunerii îndelungate la reclame rulate înainte de film, şi să se contribuie la realizarea scopului primar — vizionarea filmului ales, şi, mult mai important, la ora stabilită.

În aceste condiţii, precum şi având în vedere necesitatea protejării drepturilor consumatorilor, este imperios necesară modificarea Codului Contravenţional prin introducerea sancţiunii pentru difuzarea publicităţii în cinematografe înainte sau după demonstrarea filmului, precum şi oferirea competenţelor Agenţiei pentru Protecţia Consumatorilor în vederea stopării şi combaterii practicilor comerciale incorecte.

 

Deputaţi în Parlament,

Valeriu Munteanu, Vadim Cojocaru, Gheorghe Brega, Corina Fusu

 

Tags:

2 comentarii

  1. WordPress › Error

    There has been a critical error on this website.

    Learn more about troubleshooting WordPress.