„Referendumul” găgăuzilor a fost organizat cu sprijinul patronilor din PD şi PLDM

Moscova nu-şi duce toate oule în acelaşi coş, de teamă să nu le spargă pe toate odată.

Deputaţii PD şi PLDM din Adunarea Populară a Găgăuziei au votat în unanimitate pentru organizarea aşa-zisului „referendum” din 2 februarie, PD a împânzit Găgăuzia cu ziare de partid cu îndemnurile liderilor locali ai partidului de participare la referendum (a se vedea emisiunea Inprofunzime), M. Furmuzal, care este (informal) membru PLDM (şi posibil candidat pe listele PLDM la alegerile parlamentare viitoare) a asigurat „buna” desfăşurare a acestui plebiscit ilegal cu iz de votcă rusească, iar în tot acest timp organele competente (MAI, SIS, Procuratura Generală) s-au făcut că plouă, favorizând, alături de patronii lor politici, „consumarea actului de neconstituţionalitate”.

Luni, eroii din Coaliţia de guvernare, au condamnat referendumul din Găgăuzia, uitând să spună că ei au fost cei mai direcţi organizatori ai acestui exerciţiu, atât de necesar Moscovei, care evident că şi-a băgat coada în această afacere, iar guvernanţii i-au oferit toată infrastructura necesară experimentării de noi tehnici de manipulare şi intimidare.

Pericolul cel mai mare este repetarea şi multiplicarea acestor acţiuni, astfel încât în toamnă, către semnarea Acordului de Asociere cu UE, liderii Coaliţiei să zică că nu pot să semneze acordurile pentru că nu vor scindare în societate, pentru că nu vor să pună în pericol integritatea teritorială a Republicii Moldova, făcând trimitere la exemple create tot de ei, cu ajutorul Moscovei.

Oare exemplul Ucrainei, a fost suficient pentru UE, întru alegerea grâului de neghina KGB-stă?


 

PROIECT

PARLAMENTUL REPUBLICII MOLDOVA

LEGE
pentru modificarea articolului 14 din
Legea privind statutul juridic special al Găgăuziei (Gagauz-Yeri)
nr. 344 din 23 decembrie 1994

 

Parlamentul adoptă prezenta lege organică.

Articolul unic. — La articolul 14 din Legea nr. 344-XIII din 23 decembrie 1994 privind statutul juridic special al Găgăuziei (Gagauz-Yeri) (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1995, nr. 3-4, art. 51), aliniatul (4) se exclude.

PREŞEDINTELE PARLAMENTULUI

 


NOTĂ INFORMATIVĂ

la proiectul de Lege pentru modificarea articolului 14 din
Legea privind statutul juridic special al Găgăuziei (Gagauz-Yeri)
nr. 344 din 23 decembrie 1994

 

Guvernatorul (Başkanul) Găgăuziei este persoana oficială supremă a Găgăuziei, căreia i se subordonează toate autorităţile administraţiei publice ale autonomiei. În calitatea sa de reprezentant al unităţii teritoriale autonome pe întreg teritoritul Republicii Moldova, Guvernatorul dispune de un arsenal larg de mijloace politico–juridice necesare pentru asigurarea drepturilor şi libertăţilor cetăţenilor domiciliaţi în Găgăuzia.

În această ordine de idei, precum şi având în vedere participarea lipsită de importanţă a Başkanului la activitatea Guvernului, considerăm lipsită de eficienţă confirmarea de jure a Guvernatorului Găgăuziei în calitate de membru din oficiu al Guvernului.

Suntem ferm convinşi că Başkanul unităţii administrative Găgăuzia are la dispoziţie un sistem complet de mijloace legale pentru a-şi îndeplini obligaţiile, încadrarea în calitate de membru din oficiu al Guvernului nefiind justificată la etapa actuală. Astfel, majoritatea prerogativelor esenţiale atribuite membrilor Guvernului, sunt disponibile autorităţilor Găgăuziei în baza altor acte legislative în vigoare, inclusiv a Constituţiei Republicii Moldova.

La fel, în Republica Moldova există suficiente instrumente pentru promovarea politicilor sau intereselor unor grupuri etnice conlocuitoare, în mod special pentru etnia minoritară găgăuză, inclusiv autonomie administrativă şi fiscală sporită.

Implicarea nemijlocită a Başkanului unității administrative Găgăuzia în acțiunile ilegale de organizare a aşa-zisului „referendum” din 2 februarie, acțiuni subversive îndreptate împotriva suveranității, integrității teritoriale, a valorilor democratice şi a ordinii de drept în Republicii Moldova, reprezintă un argument irecuzabil pentru excluderea acestuia din componența Guvernului Republicii Moldova.

Având în vedere argumentele de mai sus, precum şi principiile constituţionale ale Republicii Moldova, printre care şi egalitatea cetăţenilor în faţa legii şi a autorităţilor publice, considerăm injustă atribuirea prerogativelor excesive unor reprezentanţi ai unor grupuri minoritare, fapt care urmează a fi remediat prin prezentul proiect de lege.

Deputat în Parlament, Valeriu MUNTEANU

7 comentarii

  1. WordPress › Error

    There has been a critical error on this website.

    Learn more about troubleshooting WordPress.